“Riverside Jazz” wordt elke zaterdagavond uitgezonden via BR6, van 22:00 tot 00:00 uur. Tevens is deze, na de uitzending, hieronder terug te luisteren.
Deel 1: 22:00 – 23:00
Deel 2: 23:00 – 00:00
Het woord, uitgesproken, alleen al. jazz. je hoort op een lp een aan- kondiging van dizzy gillespie bij een concert: dzjaaaaaazzzzzz! je ziet elders louis armstrong naar je lachen, die enorme smile, hij veegt zijn gezicht af , zet de trompet aan zijn mond en roept je toe jazz!. daar moet heel wat achter zitten, achter die triomfantelijke uitroepen. daar zit meer achter, dzjaaaaaazzzzzz!
——————————————————————————————-(tekst: simon vinkenoog 2000)
John Coltrane
geboren in Hamlet, North Carlina op 23 september 1926
overleden in het Huntington Hospital, Hunnington,
—————————–New York op 17 juli 1967
1. I’ll Wait and Pray 3:35
—–(George Treadwell – Jerry Valentine – 1944)
2. Some Other Blues 5:37 (John Coltrane)
LP: Coltrane Jazz – uitgebracht in 1961
Sessies: maart – nov – dec 1959 voor Atlantic Records
Producer: Nesuhi Ertugün
Engineers: Tom Dowd & Phil Lelie
Studio: Atlantic Studios, New York City, New York
John Coltrane: tenor-saxofoon
Wynton Kelly (1931-1971) piano
Paul Chambers (1935-1969) contra-bas
Jimmy Cobb (1929-2020) drums
‘Coltrane Jazz’ was het zesde studioalbum van John Coltrane. Het werd begin 1961 uitgebracht op Atlantic Records. Coltrane speelt hierop samen met de voormaligebandleden van het Miles Davis Quartet.
Gil Mellé
geboren in Jersey City, New jersey op 31 december1931
overleden in Malibu, Californië op 28 oktober 2004
1. The Set Break 6:46 (Gil Mellé)
2. Weird Valley 4:52 (Gil Mellé)
LP: Patterns in Jazz – uitgebracht in 1956
Sessie: 1 april 1956 voor Blue-Note Records
Producer: Alfred Lion – Engineer: Rudy van Gelder
Studio: van Gelder Studio, Hackensack, New Jersey
Cover-ontwerp: Gil Mellé
Gil Mellé: tenor & baritone saxofoons
Eddie Bert (1922-2012) trombone
Joe Cinderella (1927-2012) gitaar
Oscar Pettiford (1922-1960) contra-bas
Ed Thigpen (1930-2010) drums
Gil Mellé was een jazzsaxofonist en later een gerespecteerd kunstenaar. Hij werd geboren in 1931 in Jersey City, NJ, en tekende op 19-jarige leeftijd bij Blue Note Records als jazzartiest. Zijn artistieke vaardigheden leidden ook tot albumhoezen voor Miles Davis, Thelonious Monk en Sonny Rollins en voor zijn eigen albums.
Kenny Drew Quartet
geboren in New York City, New York op 28 augustus 1928
overleden in Kopenhagen, Denemarken op 4 augustus 1993
Talkin’ – Walkin’ 6:20 (Kenny Drew)
LP: Talkin’ & Walkin’ – uitgebracht in 1956
Sessie: December 1955 voor Jazz West Records
Producer: Herbert Kimmel – Engineer: Allan Emig
Studio: Capitol Recording Studios
——————Hollywood, Los Angeles, CA.
Kenny Drew: piano
Joe Maini (1930-1964) tenor-saxofoon
Leroy Vinnegar (1928-1999) contra-bas
Lawrence Marable (1929-2012) drums
Ook Kenny Drew ging net als vele in de jaren zestig werken in Europa een beter omgeving voor zwarte amerikanen dan in eigen land. Terwijl hij dus in het Europese jazzcircuit zeer bekend was, vervaagde zijn reputatie in de Verenigde Staten, waar hij tijdens de jaren 50 met bijna alle grootheden van de jazz als sideman had gewerkt. Hij ging wonen in Denemarken en is daar ook begraven in 1993.
Bertha ‘Chippie’ Hill
geboren in Charleston, South Carolina op 15 maart 1905
overleden in New York City, New York op 7 mei 1950
1. Pratt City Blues 2:46 (Bertha Hill – Richard M. Jones)
2. Trouble in Mind 2:43 (Richard M. Jones)
1. Debuutsingle uit 1926 – cornet Louis Armstrong
2. Vierde single uit 1927 – cornet Louis Armstrong
Beide singles uitgeven door Okeh Records
De opnames vonden plaats in New York City
Bertha “Chippie” Hill was een Amerikaanse blues- en vaudeville zangeres en danseres. Ze maakte een tiental opnames waar Louis Armstrong op kornet meespeelt. Ze komt uit een gezin met zestien kinderen. In 1915 verhuisde de familie naar New York, waar Bertha in 1916 als danseres ging werken, en daarbij tussen ook ging zingen in allerlei nachtclubs.
Jackie McLean
geboren in New York City, New York op 17 mei 1931
overleden in Hartford, Connecticut op 31 maart 2006
I Cover the Waterfront 6:26 (Johnny Green – 1933)
LP: A Long Drink of the Blues – uitgebracht juni 1961
Sessie: 15 febr & 30 aug. 1957 voor New Jazz Records
Producer: Bob Weinstock – Engineer: Rudy van Gelder
Studio: van Gelder Studio, Hackensack, New Jersey
Jackie McLean: alt-saxofoon
Mal Waldron (1925-2002) piano
Art Phipps: contra-bas
Art Taylor (1929-1995) drums
In de jaren 50 en 60 nam Jackie McLean veel muziek op met vele artiesten, zoals Donald Byrd, Sonny Clark en Dexter Gordon. Hij had een contract bij Blue Note en bracht veel muziek uit, ondanks zijn heroine verslaving. In 1967 stopte zijn contract door een nieuw management bij het label. Hij wilde niet meer bij een ander label werken en besloot zich nog puur op het touren te richten.
Jimmy Rowles & Red Mitchell
1. It Might as Well Be Spring 6:11
—(Richard Rodgers – 1945 ) *
2. I’m Glad There is You 6:57
—(Jimmy Dorsey – 1941) **
LP: I’m Glad There is You – uitgebracht in 1985
Trio sessie op 18 maart *
Quartet sessie op 19 maart 1985 **
Producer: Ed Michell – Engineer: Stephen Hart
Studio: Fantasy Studio, Berkely, CA.
—————————–voor Contemporary Records
Jimmy Rowles (1918-1996) piano
Red Mitchell (1927-1992) contra-bas
Colin Bailey (1934-2021) drums
Stacy Rowles (1955-2009) flugelhorn
deel twee riverside jazz
Marilyn Moore (1931-1992) was een Amerikaanse jazz-zangeres. Ze zong op de manier van Billie Holiday. Moore werd geboren in een showbusiness-gezin en trad als tiener op als zangeres in clubs in Chicago en Oklahoma City. Ze zong later bij onder meer het orkest van Woody Herman in 1949 in dat zelfde orkest ook speelde tenor-saxofonist Al Cohn (1925-1988) waarmee ze in het huwelijk trad in 1951. Na haar scheiding van Al Cohn in 1961 bleef zij achter om haar gezin groot te brengen en is van haar in de muziek weinig meer vernomen, één album heeft zij maar opgenomen “Moody” uitgebracht in 1959 voor het platenlabel Bethlehem Records.
1. I’m Just a Lucky So and So 2:54
—(Mack David – Duke Ellington – 1945)
2. I’ll Wind 2:46
—(Ted Koehler – Harold Arlen – 1934) zonder blazers
3. If Love is Trouble 2:37
—(Jack Segal – George Handy – 1948)
4. Born to Blow the Blues 3:30
—(Jack Segal – Bob Russell – 1958)
5. You’re Driving Me Crazy 2:48
—(Walter Donaldson – 1930)
6. Trouble Is a Man 2:45
—(Alec Wilder – 1946)
Marilyn Moore with Don Abney and his Orchestra
Joe Wilder (1922-2014) trompet
Al Cohn (1925-1988) tenor-sax – bass-clarinet
Don Anbey (1923-2000) piano
Barry Galbraith (1919-1983) gitaar
Milt Hinton (1910-2000) contra-bas
Osie Johnson (1923-1966) drums
LP: Moody – uitgebracht in 1959
Sessies: februari & maart 1957 voor Bethlehem Records
Studio: New York City – Producer Teddy Charles
Marshall Royal
1. Little Girl Blue 5:46 (Richard Rodgers – 1935)
Marshall Royal (1912-1995) alto-saxofoon
Cal Collins (1933-2001) gitaar
2. I’ve Got the World on a String 5:24
—(Harold Arlen – 1932)
Marshall Royal: alto-saxofoon
Cal Collins: gitaar
Nat Pierce (1925-1992) piano
Monty Budwig (1929-1992) contra-bas
Jake Hanna (1931-2010) drums
LP: First Chair – uitgebracht in 1978
Sessie: december 1978 voor Concord Jazz Inc.
Producer: Carl E.Jefferson – Engineer: Phil Edwards
Studio: Spectrum Sudios, Venice, Californie.
Marshall Royal was een Amerikaanse jazzsaxofonist en -klarinettist van de swing, was ook bekend door zijn lidmaatschap van her Count Basie Orkest, waar hij bijna 20 jaar lid van was.
Jimmy Raney Quartet – featuring Doug Raney
1. This is New 6:00 (Kurt Weill – 1941)
2. My Shining Hour 4:53 (Harold Arlen – 1943)
Jimmy Raney (1927-1995) gitaar
Doug Raney (1956-2016) gitaar
Jesper Lundgaard (1954) contra-bas
Eric Ineke (1947) drums
LP: Raney ’81 – uitgebracht in 1981
Sessie: februari, 1981 voor Criss Cross Jazz
Producer: Gerry Teekens – Engineer: Jan Kranendonk
Studio: Fendal Soundstudio, Loenen a.d.Vecht.
Raney ’81 is een album van jazzgitarist Jimmy Raney met zijn zoon, Doug Raney, dat in 1981 werd uitgebracht door Criss Cross Jazz. Vader en zoon spelen één orgineel en zes standaarden in een lichte maar vooral krachtig swingende stijl, goed samenspel.
Al Cohn Quintet
1. We Three 3:49 (Nelson Cogane – Sammy Mysels – 1939)
Al Cohn (1925-1988) tenor-sax
Hank Jones (1918-2010) piano
Milt Hinton (1910-2000) contra-bas
Osie Johnson (1923-1966) drums
2. Idaho 3:38 (Jesse Stone – 1942)
Al Cohn: tenor-sax
Frank Rehak (1926-1987) trombone
Hank Jones: piano
Milt Hinton: contra-bas
Osie Johnson: drums
LP: Cohn on the Saxophone – uitgebracht in 1956
Sessie: 29 september 1956 voor Dawn Records
Producer: Chuck Darwin
Studio: Concertzaal Webster Hall, New York City.
Toen het album Cohn on the Saxophone in 1956 werd uitge-bracht door Al Cohn, gaf het tijdschrift DownBeat het een vijfsterren beoordeling – en bijna 65 jaar later klinkt dit album nog even vitaal en heerlijk als toen het werd uitgebracht. Het is nu bijna een vergeten klassieker.
Down Beat september 1956
met de recentie van Cohn
on the Saxophone.
Down Beat is een Amerikaans
muziektijdschrift gewijd aan
de Blues en de Jazz. Opgericht
in 1934, gevestigd in Chicago.
Het wordt nog steeds uitgegeven.
Bud Shank Quartet
Bag of Blues 6:51 (Bob Cooper)
Bud Shank (1926-2009) alt-saxofoon – fluit
Don Prell (1929-????) contra-bas
Claude Williamson (1926-2016) piano
Chuck Flores (1935-2016) drums
LP: The Bud Shank Quartet – uitgebracht in 1956
Sessie: 25 januari, 1956 voor Pacific Jazz Records
Producer: Richard Bock
Studio: Capitol Studios, Melrose Avenue, Hollywood.