“D-Records Shuffle” wordt elke zondagmiddag uitgezonden via BR6, van 15:00 tot 17:00 uur. Tevens is deze, na de uitzending, hieronder terug te luisteren.
Deel 1: 15:00 – 16:00
Deel 2: 16:00 – 17:00
muziek is een collage van geluid en beweging
maar ook liefhebben en dat bevestigen
Q 65
“Bring It on Home” 13:32 (Improvisatie Kjoe 65)
LP: REVOLUTION – uitgebracht november 1966
Wim Bieler (1947-2000) zang – maracas – tamboerijn
Joop Roelofs (1944-2018) ritme en solo-gitaar
Jay Baar (1948-1990) drums
Frank Nuyens 1944 solo-gitaar – mondharmonika – fluit – saxofoon
Peter Vink (1949) bas-gitaar
De Haagse beat-band Q 65 bracht in november 1966 hun eerste album uit “Revolution” nou dat was een revolutie, geen verzamelalbum met singlenummers gewoon een volwassen album de eerste Nederlandse klassieker. Revolution kwam uit op hun hoogtepunt. De band speelde zowel akoestische als harde psychische nummers en experimenteerde met allerlei exotische instrumenten om Revolution veel interessanter te maken dan de gemiddelde plaat toendertijd, alleen de jongens van de Kjoe hebben heel goed geluisterd naar het album Aftermath van de Rolling Stones uitgebracht april 1966, bijvoorbeeld het dertien minuten durende ‘Bring it on Home’ met het Stones nummer van elf minuten ‘Goin’ Home’ en zo zijn er nog wat voorbeelden te horen qua volgorde en uitvoeringen, maar dat mag de pret niet drukken beidde zijn klassiekers geworden, het is tenslotte 1966.
THE ROLLING STONES
“Goin’ Home” 11:12 (Improvisatie The Stones)
LP: AFTERMATH – uitgebracht april 1966
Mick Jagger (1943) zang
Keith Richards (1943) solo-gitaar & ritme-gitaar
Brian Jones (1942 – 1969) mondharmonica
Charlie Watts (1941 – 2021) drums
Bill Wyman (1936) bas-gitaar
Ian Stewart (1938-1985) piano
Jack Nitzsche (1937-2000) tamboerijn
TOM WAITS (1949)
1. Midnight Lullaby 3:17 (Tom Waits)
2. Virginia Avenue 3:04 (Tom Waits)
LP: CLOSING TIME – uitgebracht 1973
Tom Waits: zang – piano – gitaar – harmonium – celeste
Delbert Bennett: trompet
Shep Cooke & Peter Klimes: gitaren
Bill Plummer: contra-bas – John Shelter: drums
Closing Time is het debuutalbum van Tom Waits uitgebracht in 1973 het is een van bijzonderste platen die ik ken, je hoort een groot brok emotie. Herinneringen aan je oude liefdes waar je heimelijk nog steeds verliefd op bent. Een bijzonder sterke album, met vooral een jazzy feel.
CHESNEY ‘CHET’ BAKER (1929-1988)
“Moon & Sand” 5:32
(Alec Winter – William Engvick – Mortimer S.Palitz)
LP: LET’S GET LOST – uitgebracht 1987
Chet Baker: zang – trompet – Frank Strazzeri (1930-2014) piano
John Leftwich: contra-bas – Ralph Penland (1953-2014) drums
De muziek op het album ‘Let’s Get Lost’ van Chet Baker die kort voor zijn dood is opgenomen als soundtrack voor een film- biografie, is voor mij vooral een goed gekozen repertoire met een uitstekende cast. Als je hierna luistert, kun je een pijnlijke schoonheid voelen die tot je door dringt. De stem, de rokerigheid van de opname en dan die geweldige pianist Frank Strazzeri.
EVA CASSIDY (1963-1996)
“What a Wonderful World” 5:51 (George David Weiss)
CD: ‘LIVE’ AT BLUES ALLEY – uitgebracht 1996
Live at Blues Alley is een album van de Amerikaanse zangeres Eva Cassidy, oorspronkelijk in eigen beheer uitgebracht in mei 1996. Het album werd live opgenomen in de Blues Alley nachtclub in Georgetown, Washington DC januari 1996. Het was het laatste album dat Cassidy opnam voor haar dood in november 1996.
THE BEACH BOYS
1. God Only Knows 2:47 (Tony Asher – Brian Wilson)
2. Wouln’t it Be Nice 2:26 (Tony Asher – Brian Wilson)
Single: Capitol Records – uitgebracht 18 juli 1966
LP: PET SOUNDS – uitgebracht 16 mei 1966
The Beach Boys: Al Jardine – Bruce Johnston – Mike Love
———–Carl Wilson Dennis Wilson – Brian Wilson: vocals
Session muzikanten: The Wrecking Crew
God Only Knows van The Beach Boys is te vinden op het legendarische album Pet Sounds, de commerciële en creatieve piek van de Californische surfband. Brian Wilson schrijft het nummer samen met tekstschrijver Tony Asher.De beroemde Franse hoorn in het nummer wordt gespeeld door Alan Robinson.
NÉOMÍ (Néomí Speelman 1997)
1. Oh My Darling 4:07 (Néomi)
2. I Could Never Leave 2:50 (Néomo)
EP: AFTER – uitgebracht 2023
Prijsnummer is wat mij betreft het wonderschone Oh my Darling, dat ingetogen begint, maar langzaam maar zeker steeds verder wordt uitgebouwd.
De track is in muzikaal opzicht prachtig, maar de zang van néomí is nog een stuk indrukwekkender, zeker wanneer ze ingetogen en net wat lager gaat zingen.
YURI HONING & ERIK BOSGRAAF
1. Hyatt 4:23 (compositie en arangement de groep)
2. Umai 5:18 (compositie en arangement de groep)
(geinspireerd op het thema van Bach’s Brandenburg concert)
CD: HOTEL TERMINUS – uitgebracht 2013
Erik Bosgraaf: recorder/blokfluit – Yuri Honing: saxofoons
Stef van Es & Raphael Vanoli: gitaren
Mark Haanstra: bas-gitaar – Joost Lijbaart: drums
Zelfs als je lui op de bank zit, is het luisteren naar deze muziek een actieve bezigheid. Muziek speelt met je verwachtingen, emoties en geheugen. Muziek schendt of bevestigt die verwachtingen (waar leidt die melodie naartoe?) maar kan ook simpelweg ongrijpbaar zijn, als een stukje natte zeep. Het is de interactie tussen de muziek én de luisteraar die een luisterervaring zo bijzonder maakt.
BRUCE SPRINGSTEEN & THE E STREET BAND
1. Fade Away 4:32 (Bruce Springsteen)
2. The River 4:54 (Bruce Springsteen)
LP: THE RIVER – uitgebracht 1980
Bruce Springsteen (1949) zang – gitaar – harmonica
Roy Bittan (1949) orgel – piano
Clarence Clemons (1942-2011) saxofoon – percussions)
Danny Federici (1950-2008) orgel
Garry Tallent (1949) bas-gitaar
Steve Van Zandt (1950) ritme-gitaar
Max Weinberg (1951) drums
The River is het vijfde studioalbum van Bruce Springsteen, dat oktober 1980 als dubbelalbum werd uitgebracht. De nummers ‘Fade Away’ en titelnummer ‘The River’ behaalde als single beidde de top tien in de Amerikaanse hitlijsten.
BOB DYLAN & THE BYRDS
1. All I Really Want to Do 3:49 uitgevoerd Bob Dylan *
2. All I Really Want to Do 1:59 uitgevoerd The Byrds **
3. Spanish Harlem Incident 2:22 uitgevoerd Bob Dylan *
4. Spanish Harlem Incident 1:57 uitgevoerd The Byrds **
5. My Back Pages 4:20 uitgevoerd Bob Dylan *
6. My Back Pages 3:04 uitgevoerd The Byrds ***
—-(alle composities van Bob Dylan)
LP: ANOTHER SIDE OF BOB DYLAN – uitgebracht 1964
LP: MR. TAMBOURINE – uitgebracht 1965 **
LP: YOUNGER THAN YESTERDAY – uitgebracht 1967 ***
De Amerikaanse folk-rock groep The Byrds hebben in al die jaren dat zij actief waren veel, 20 nummers ge- coverd van Bob Dylan, mede daar door is de naam Bob Dylan wereld wijd verspreid door de bijzondere goede uit voeringen van The Byrds. De belangrijkste vraag bij al dat gecover is natuurlijk: voegt het nog wat toe aan het origineel Kunnen de leerlingen het beter dan hun leer meester? Bob Dylan bedenkt de song, voert het op zijn manier uit, en The Byrds deden het commercieel iets beter, en Jim McGuinn kon natuurlijk beter kon zingen.
BOB DYLAN & THEM
1. It’s All Over Now, Baby Blue 4:10 uitgevoerd Bob Dylan
2. It’s All Over Now, Baby Blue 3:50 uitgevoerd Them
(compositie van Bob Dylan)
LP: BRINGING IT ALL BACK HOME – uitgebracht 1965
LP: THEM AGAIN – uitgebracht 1966
Nog zo’n schitterende compositie van Bob Dylan is ‘It’s All Over Now, Baby Blue’ nu gecoverd door de Ierse band Them. Het nummer werd in november 1965 opgenomen door de band, met zanger Van Morrison. Morrisons toenmalige producer Bert Berns moedigde hem aan om nummers te vinden die ter inspiratie gebruikt konden worden voor zijn eigen nummers, dus gaf hij hem in maart 1965 het album Bringing It All Back Home van Bob Dylan. Morrison vond vooral het nummer It’s All Over Now, Baby Blue interessant en hij speelde het vooral in kleine clubs en pubs als soloartiest toendertijd.
BOB DYLAN & NINA SIMONE
1. Just Like a Woman 4:54 uitgevoerd door Bob Dylan
2. Just Like a Woman 4:51 uitgevoerd door Nina Simone
———–(compositie van Bob Dylan)
LP: BlONDE ON BLONDE – uitgebracht 1966
LP: HERE COMES THE SUN – uitgebracht 1971
De covers van Bob Dylan werden meestal door anderen beter uitgevoerd, dat komt omdat Bob niks gaf om de uitvoering, ging hem om de boodschap. Zijn liederen waren bedoeld om gezongen te worden, maar het maakt wel uit wie zingt. ‘Just Like a Woman’ wordt een ander werk wanneer het wordt geïnterpreteerd door getalen-teerde vrouwelijke artieste als Nina Simone.Geen enkele zangeres kanaliseert de kwetsbaarheid van het nummer effectiever dan zij in haar pijnlijk mooie uitvoering van een van Bob Dylan’s mooiste, en dat is Just Like a Woman.