Radio Riverside

Elk weekend live te beluisteren op BR6 Radio of via deze site.

D-Records Shuffle afl. 154

D-Records Shuffle” wordt elke zondagmiddag uitgezonden via BR6, van 15:00 tot 17:00 uur. Tevens is deze, na de uitzending, hieronder terug te luisteren.

Deel 1: 15:00 – 16:00

Deel 2: 16:00 – 17:00


Bob Dylan, de bewonderaar

 The Philosophy of Modern Song Bob Dylan

In Bob Dylan’s boek over de kunst van het song schrijven zit geen enkele eenheid, maar wel veel verbeelding en aanstekelijk enthousiasme. Geregeld is wat hij over songs te zeggen heeft interessanter dan de muziek zelf. Dylan de gelauwerde liedjesschrijver laat zijn licht schijnen over meer dan zesig liedjes en zo de ‘kunst van het songschrijver’ gaat ontrafelen. Bob Dylan als bewonderaar: het is een kant die we nog niet zo goed kennen. Hij haalt meer dan de gemiddelde luisteraar uit de kleinste details. Je hebt de neiging alle liedjes tijdens het lezen erbij te zoeken. Hou op met zoeken D-records Shuffle draai ze allemaal de vorige en deze uitzeding twee afleveringen in totaal.


domenico dodugno - volareDomenico Modugno (1928-1994)

“Volare” 3:33
tekst: Domenico Modugno
melodie: Franco Migliacci

Uitgebracht 1958
als een single voor
Fonit Cetra

 

De Italiaanse zanger Domenico Domugno – zijn naam is een liedje op zich! – was de eerste die ‘Volare’ zong. Een nummer dat je op alle uren van de dag kan raken, dag en nacht. Het is altijd hetzelfde. Je vliegt altijd even weg, hoger dan de zon. Het nummer is een verleiding om Italiaans te gaan leren.


the clash - london callingThe Clash 

“London Calling” 3:10
tekst: Joe Strummer
melodie: Mick Jones

Uitgebracht 1979
als een single voor
CBS/Epic Records

 

Punkrock is de muziek van frustratie en woede, maar The Clash is anders. Hun muziek kwam voort uit wanhoop. Ze waren een wanhopige groep. Ze willen alles er in proppen. Ze ze hebben maar weinnig tijd. Veel van hun nummers klinken overdreven, alsof ze er te hard aan hebben zitten schrijven. Te vol van goede bedoelingen. Maar niet dit nummer ‘London Calling. Hiermee zijn ze op hun best. Relevanter en wanhopiger dan ooit. The Clash was altijd de band die ze dachten te zijn.

Hank Williams (1923-1953& the Drifting Cowboys

“Your Cheatin’ Heart” 2:39
    (Hank Williams)

Uitgebracht 1953
als een single voor
MGM Records

 

Het nummer ‘Your Cheating’ Heart’ van Hank Williams  leidt ertoe dat je heel goed naar jezelf gaat kijken, naar alles wat je doet. Het wordt perfect gespeeld en gezongen. De frasen van de fiddle en steelgitaar bepalen grotendeels de melodie. Je hebt muzikanten nodig die het gevoel hebben en het moet gebeuren met de kleine noten van een akkoord, die moeten worden gespeeld met exact de juiste intensiteit en daar kan niet mee worden gesjoemeld.


roy orbison - blue bayouRoy Orbison (1936-1988)

“Blue Bayou” 2:30
tekst: Joe Melson
melodie: Roy Orbison

Uitgebracht 1963
LP: In Dreams
voor Monument Records

 

De droefenis van ‘Blue Bayou’ van Roy Orbison zit zowel in de tekst als in de opera-achtige uithalen van Roy’s stem. het is vrijwel onmogelijk om de zanger los te zien van de song. Hoewel ook Linda Ronstadt van dit nummer een geweldige cover maakte is dit voor altijd Roys nummer.


the allman brothers - idlewild southThe Allman Brothers

“Midnight Rider” 2:59
  tekst: Robert Kim Payne
  melodie: Greg Allman

Uitgebracht 1970
LP: Idlewild South
voor Capricorn Records

 

De ‘Midnight Rider’ is een klassieke strijder tussen goed en kwaad ook wel genoemd de protaganist de ‘held’ van een verhaal soms draagt hij een pak en soms een masker. De boer, de kleine ondernemer, de gezagsgetrouwe burger. In het begin maakte hij bezwaar tegen dit en tegen dat en kreeg hij te horen dat hij ‘maar beter zijn brutale mond kan houden’. The Midnight Rider heeft altijd sympathisanten.


carl perkinsCarl Perkins (1932-1998)

“Blue Suede Shoes” 2:12
(Carl Lee Perkins)

Uitgebracht 1956
als een single voor
Sun Records

 


Er zijn meer nummers over schoenen geschreven dan over hoeden, broeken en jurken. Schoenen zeggen iets over je status en persoonlijkheid. Schoenen hebben veel te vertellen, maar geven hun geheimen niet zomaar prijs. Als je jong bent, heb je niet genoeg geld om de mooiste auto van de buurt te kopen, of het grootste huis. Maar de mooiste schoenen kun je kopen. Dus zijn die schoenen je trotst. Je verzorgt ze goed zijn tenslotte jouw mooie blauwe suede schoenen.


The Platters

“My Prayer” 2:43
tekst: Jimmy Kennedy
melodie: Georges Boulanger

Uitgebracht 1956
als een single voor
Mercury Records

 

 

 

De tekst van ‘My Prayer’ geschreven door Jimmy Kennedy lijkt heel belangrijk te zijn, vooral omdat de zanger van The Platters zo emotioneel overkomt. ‘My Prayer’ is a rapture in blue, vervoering in het blauw. In de meeste gevallen bid je voor iemands genezing of standaard dingen waarvoor mensen bidden. Een dierbare die beter moet worden, een familieprobleem dat moet worden opgelost. Er zijn duizend-en-een dingen om voor te bidden, maar met altijd met ‘a rapture in blue’.


Radio Riverise "Uit de Tijd van Toen"Warren Zevon (1947-2003)

“Dirty Life and Times” 3:08
       (Warren Zevon)

Uitgebracht 2003
LP: The Wind
door Artemis Records

 

 

‘Dirty Life and Times’ is een fantastisch nummer van Warren Zevon, maar het is niet de Warren die we kennen van nummers als ‘Werewolf of London’ of ‘Poor Poor Pitiful Me’ Dit is een andere stem, maar net zo authentiek. Zulke stemmen hoor je niet vaak op platen. Hier wordt fantastisch gemusiceerd, en dan bedoel ik iedereen die meespeelt. Elke noot op de juiste plaats, van de gitarist tot de bassist. Alles draait om de inhoud en die wordt extreem nauwkeurig overgebracht.


john trudell - bone daysJohn Trudell (1946-2015)

“Doesn’t Hurt Anymore” 4:53
     (John Trudell)

Uitgebracht 2001
LP Bone Days
door Daemon Records

 

 

John Trudell was een inheemse Amerikaan een Santee Dakota Hun terratorium strekte zich ooit uit van Minnesoa tot Montana. Uiteindelijk dreef de overheid ze allemaal bij elkaar in een desolaat reservaat ergens in Nebraska. Comercieel succes was niet voor hem weg gelegd. John was niet mainstream. Hij sprak niet over populaire onderwerpen zoals drugs dealen, de pooier uithangen en materialisme, die dingen romantiseerde hij niet. Johns muziek kan je verheffen en doet dat meestal ook. Als je wat dieper in zijn werk wilt duiken, zit je zeker goed met het album ‘Bone Days’.


little walterLittle Walter
(Walter Jacobs – 1930-1968)

“Key to the Highway” 2:41
(Bill Broonzy – Charles Segar)

Uitgebracht 1958
als een single voor
Checker Records


L
ittle Walter is bekend geworden als de man die de elektrische blues- harmonica introduceerde, een meesterlijk ambachtsman en een vent die dingen in gang zette. Hij kon andermans ideeën overnemen en geheel naar zijn hand zetten. ‘Key to the Highway’ is een goed voorbeeld een update van een song van ‘Big’ Bill Broonzy. Maar Bills versie is een blauwdruk voor wat Walter ermee doet. De sleutel tot de snelweg.


mose allison - i've been doin' some thinkin'Mose Allison (1927-2016)

“Everybody Cryin’ Mercy”
     (Mose Allison)        

Uitgebracht 1968
LP: I’ve Been Doin’ 
          Some Thinkin’
door Atlantic Records

 

Jazz pianist Mose Allison zingt op ‘Everybody Cryin’ Mercy’ met zijn kenmerkende stijl. Heel relaxed, alsof hij half slaapt. Alsof hij er geen energie in wil stoppen. Het is te heet, te klam. Het wordt lui gezongen om een belangrijke boodschap over te brengen.Genade is een woord dat bijna is vrijgesteld van normaal taalgebruik. Stoere kerels tonen geen genade.


Edwin Starr (1942-2003)

“War” 3:20
 tekst: Barrett Strong
 melodie: Norman Whitfield

Uitgebracht 1970
als een single voor
Gordy Records

 

Het is interessant dat het nummer ‘War’ in eerste instantie een track van The Temptatons was op hun album Psychedelic Shack uit maart 1970. Het moest op single gezet worden, maar een groot deel van de fans waren nog niet toe aan de nieuwe, politiek geëngageerde psychedelische soul van producer Norman Whitefield, en de sluwe Motownmarketeers wilden die mensen niet tegen de haren in strijken. Dus besloot men het de laten opnemen en uitgeven door de jonge ambiteuze Edwin Starr hij speelde nog een ondergeschikte rol.


johnny cash and the tennessee two - big riverJohny Cash
& the tennessee Two

“Big River” 2:27
  (Johnny Cash)

Uitgebracht 1957
als een single door
Sun Records

 

Johnny Cash is een gospel zanger. Of althans, zo ziet hij zichzelf. Johnny kon over rivieren klimmen. Hij kon spoorlijnen aanleggen en jonge stieren vellen. Hij is een verteller van sterke verhalen. Hij splijt de wolken en drinkt ‘nitroglycerine’ (vaatverwijder). Dit is de echte Johnny Cash, en ‘Big River’ is zijn herkenningsmelodie.


sonny burgess - feel so goodSonny Burgess (1929-2017)

“Feel So Good” 2:13
  (Herman Parker Jr.)

Opgenomen door Sun Records
in 1957 of ’58 (niet uitgebracht)

 

 

Of rock-a-billy zanger Sonny Burgess dit nummer ‘Feel So Good’ zelf heeft gevonden of dat producer Sam Phillips een oud nummer van ‘Little’ Junior Parker had gerecycled zoals hij dat met ‘Mysterie Train’ had gedaan voor Elvis Presley, is vermoedelijk verloren gegaan in de tijd. Zijn muziek kon alleen worden gespeeld door een zweterige band die avond aan avond ver van de snelweg gelegen tenten waar het bloed door de gootsteen klotste. Dat is de sound die Amerika groots maakte.


dean martin - blue moonDean Martin (1917-1995)

“Blue Moon” 3:05
  tekst: Lorenz Hart
  melodie: Richard Rodgers

Uitgebracht 1964
LP: Dream with Dean
door Reprise Records

 

En nu de Dean Martin die Elvis imiteerde. De luie, bezopen nietsnut. ‘Blue Moon’, de papa van de doo-wop, al zit er geen druppeltje doo-wop in. Iedereen kan het spelen en zingen. Het is zo’n nummer waarmee je begint als je popmuziek gaat maken. Het is moeilijk om iets afwijkends te doen met dit nummer, al hebben talloze mensen het geprobeerd. Ik geloof dat Elvis en Phil Spector beiden een poging hebben gewaagd. Elvis heeft het nooit gezongen op het podium. Het is een nummer dat goed klinkt op de plaat, maar het is te veel werk om het ‘live’ geloofwaardig te laten klinken. Wat het nummer zo aantrekkelijk maakt? Het mysterie. Deze melodieuze ballad ontleent zijn grootse klasse aan zijn waardigheid.


cher - gypsies, tramps & thievesCher (1946)
(Cherilyn Sarkisian)

“Gypsies,Tramps
& Thieves 2:31
(Bob Stone)

Uitgebracht 1971
als een single door
Kapp Records

 

‘Gypsies, Tramps and Thieves’. Het zou een antwoord kunnen zijn op de vraag: noem drie soorten mensen met wie je zou willen dineren. Het hangt er maar net van af wat je gaat eten, toch? Maar aan de andere kant: het maakt niet uit wat je eet, het is veel belangrijker met wie je eet. Dit nummer ‘Gypsies,Tramps and Thieves’ van zangeres Cher is een nauwelijks verholen metafoor voor haar relatie met haar ouders, vader vertrok al gauw, moeder trouwwde nog vijf keer, en tenslotte werd Cher ook nog verliefd op Sonny Bono de later republikeinse burgemeester van Palm Springs in Californië.


uncle dave maconUncle Dave Macon (1870-1952)

“Keep my Skillet
      Good and Greasy” 2:28
       (Dave Macon)

Uitgebracht 1924
voor een single door
Vocalion Records
(niet uitgezonden)

 

‘Keep my Skillet Good and Greasy’ dit nummer dateert van ongeveer dertig jaar voor rock-‘n-roll. Waar gaar het over? Het gaat over de vrolijke zwerver, de kiekendief. Bluegrassgroepen spelen dit nummer, dat alleen effectief is als je het woord ’time’ drie keer herhaalt. Zoals Uncle Dave Macon dat doet op deze uitvoering. Dat is was het nummer zijn kracht geeft. Je zegt niet tegen iemand: ‘Come here, here, here’ of I’m gonna do that, that, that.’ Maar als je het zingt, klinkt het prima en zelfs logisch. In dit nummer draait alles om herhaling: All the time, time, home, home, home.  Dit nummer volgt zijn eigen regels en trekt zich niets aan wat jij denkt of niet denkt.


tommy edwardsTommy Edwards (1922-1969)

“It’s All in the Game” 2:39
  tekst: Charles G. Darwes
  melodie: Carl S. Sigman

Uitgebracht 1958
als een single voor
MGM Records

 

Carl Sigman schreef in 1951 de tekst bij een woordeloze compositie uit 1911 van Charles Darwes. Weer zeven jaar later had rhythm and blues zanger Tommy Edwards een hit met het nummer. Soms heeft een liedje tijd nodig. Andere liedjes moet je meteen de volgende dag op straat kwakken. En wat het spel van de liefde betreft: soms begrijp je een spel beter als je als toeschouwer langs de zijlijn zit dan wanneer je eraan deelneemt.


ernie k-doe - a certain girlErnie K-Doe (1936-2001)
(Ernest Kador Junior)

“A Certain Girl” 2:43
   (Allen Toussaint)

Uitgebracht 1961
als een single voor
Minit Records


D
e Afro-Amerikaanse rhythm and blues zanger Ernie K-Doe die wil je kennen, iemand die je er graag bij hebt. Een man die geheimen kan bewaren. Hij vertelt niemand iets. Je hoeft je geen zorgen te maken dat hij achter je rug zijn mond voorbij zal praten of geld gaat innen voor iets wat hij over je weet. Hij zal geen dolk in je rug steken. Hij speelt geen informatie door. Geen verrader, geen klilspaan. Hij zal geen aangifte doen. Je kunt op hem vertrouwen. Iemand die weigert te vertellen hoe zijn meisje heet. Zo iemand wil je graag aan je zijde.


waylon jennings - i've always been crazyWaylon Jennings (1937-2002)

“I’ve Always Been Crazy” 4:12
     (Waylon Jennings)

Uitgebracht 1978
als een single voor
RCA Records

 

Waylon Jennings schreef ‘I’ve Always Been Crazy’. In dit nummer geeft hij door schade en schande verworven advies aan een vrouw die overweegt je haar hart te schenken. Je bent eerlijk en rechtdoorzee, je wilt niet dat ze een verkeerd beeld van je heeft. Met andere woorden: je bent misschien te goed voor deze wereld, je zegt gewoon hoe het zit. Je wilt dat ze er zeker van is dat jij de ware voor haar bent, maar je weet niet zeker of ze begrijpt wat je haar probeert duidelijk te maken. Misschien loopt hij in dit nummer op zichzelf vooruit en geef hij haar een uitleg waar ze niet om heeft gevraagd.


the eagles - witchy womanThe Eagles

“Witchy Woman” 4:08
tekst: Don Henley 
melodie: Bernie Leadon

Uitgebracht 1972
als een single voor
Voor Asylum Records

 

De ‘Witchy Woman’ is de dakloze vrouw, de vrouw met een kijk op de wereld – de progressieve vrouw – jeudig, grillig en grotesk. De vrouw uit het werelddorp Nergenshuizen, de verwoester van culturen, tradities en godheden. In die tijd dat Bernie Leadon en Don Henley van de country-rock formatie The Eagles dit nummer schreven over haar, had iedereen al een beeld van wat een witchy woman was: een vrouw met ravenzwart haar, die vonken liet rondspringen, schaduwdansend met ogen als manen en een krankzinnige lach. We kennen haar allemaal.


jimmy reedJimmy Reed (1925-1976)

“Big Boss Man” 2:44
(Luther Dixon – Al Smith)

Uitgebracht 1960
LP: Found Love
voor Vee-Jay Records

 

 

Blues man Jimmy Reed is de esentie van elektrische eenvoud. Het is geen Chicago blues, niets verfijnd, vederlicht, het vliegt door de lucht en rolt over de grond. De ‘roll’ in rock-‘n- roll is eigendom van Jimmy Reed. In een van zijn nummers zegt hij zelfs: ‘Let it Roll.’ En hij wist waar hij het over had.


little richard long tall sallyLittle Richard (1932-2020)
(Richard Wayne Penniman)

“Long Tall Sally” 2:07
(Robert Blackwell –
Richard Penniman)

Uitgebracht 1956
als een single voor
Specialty Records

 

Long Tall Sally was vier meter lang. Ze maakte deel uit van de oude Bijbelse tijden in Samaria. Ze was van de Nephilimstam: (verwijzing: Genesis 6: 1-4) reuzen die vóór de catastrofale overstroming leefden. Je kunt afbeeldingen zien van hun schedels. Sommige reuzen waren net zo hoog als gebouwen van één verdieping. Ze hebben botten van gevonden in Egypte en Irak. Geen greintje vet, ze kon rennen als een hert. Oom John, ook een reus, was haar tegenhanger.  Little Richard is weer een heel ander soort reus, dus om niemand te laten afschrikken afficheert hij zich als ‘little’, om niemand bang te maken.


Charlie Poole (1892-1931)

“Old and Only in the Way” 3:29
  tekst: Norman Woodlief
  melodie: Charlie Poole

Uitgebracht 1928
als een single voor
Columbia Records
(Niet uitgezonden)

 

In juli 1928 nam de banjospeler Charlie Poole in een studio in New York samen met gitarist Roy Harvey en vioolspeler Lonnie Austin het nummer ‘Old and Only in the Way’ op. Er zijn natuurlijk veel andere nummers over oud worden. Het thema is vaak serieus behandeld, maar humoristisch. De tekst is inzichtelijk en inclusief. Het wijst op de eeuwige waarheid dat we in onze jeugd ouderen als een obstakel zien. We toeterenomdat ze langzaam rijden, bespotten hun gebrek aan technologisch vernuft, hun afgenomen zicht en gehoor. Maar in de vooruitziende brug merkt de tekstschrijver Norman Woodlief op dat ouderdom net als de dood voor iedereen in het verschiet ligt. Wie het graf lang genoeg weet te ontlopen om eminent te worden, zal al snel tot het inzicht komen dat hij ‘old and only in the way’ is.


Santana - Abraxas 1970Santana

“Black Magic Woman” 3:32
    (Peter Green)

Uitgebracht 1970
LP: Abraxas
voor Columbia Records

 

 

De ‘Black Magic Woman’ is de ideale vrouw. Een wezen met duistere krachten, en je hebt haar helemaal voor jezelf. Blote borsten, blauw geaderd. Ze is klein, sterk en lelijk. Ze verzorgt je, je bent niet in staat wat dan ook te doen zonder haar. Ze is de verborgen hand, de macht achter de troon. Black power, flower power, solar power, noem maar op. Charisma? Ze heeft ’t Ze is alles waarvan een man droomt en ze kan je raken, diep in je bewustzijn.


jimmy webb - ten easy piecesJimmy Webb (1946)

“By the Time
   I Get to Phoenix” 4:05
       (Jimmy Webb)

Uitgebracht 1996
LP: Ten Easy Pieces
voor Guardian Records


Tegen de tijd dat je in Phoenix, Arizona aankomt is het ochtend waar zij is. Ze komt waarschijnlijk net uit bed. Ze trekt de zonwering omhoog, loopt door de kamer en ziet het briefje dat je hebt achtergelaten op de deur. Een boodschap om haar te laten weten dat je bent vertrokken. Ze moet er om lachen, want ze weet al die keren dat je bent vertrokken en weer teruggekomen, ze weet wel hoe dat gaat in die kop van jou, dus waarom zou het ditmaal anders zijn, je komt heus wel terug. Dit is geen seieus brieje, en ze gooit het in de vuilnisbak.


rosemary clooney - come on a my houseRosemary Clooney (1928-2002)

“Come On-a My House” 2:05
tekst: Ross Bagdasarian
melodie: William Saroyan

Uitgebracht 1951
als een single voor
Columbia Records

 

 

 

‘Come On-a My House’ heeft een interessant verhaal. Gezongen door Rosemary Clooney zij was een prima popzangeres met een jazzy inslag. Wat betreft de inhoud van dit liedje: het is een verleidingsnummer. De grote versiertruc. Het is een uitnodiging om langs te komen en je gezicht te laten zien, het ligt buiten de gebaande paden, heel mysterieus en geheimzinnig. Voor de achterdeur, de trap op aan de achterkant van het gebouw, dat gaat je allerlei smakelijke vruchten opleveren, allerlei lekkernijen. Vruchten en noten, trossen druiven, stapels peren en allerlei soorten over- gebleven zoete deegwaren en dankzij dit nummer wordt het allemaal in je schoot geworpen. Je hoeft alleen maar op te draven.


johnny cash don't take your guns to townJohnny Cash (1932-2003)

“Don’t Take Your
      Guns to Town” 3:01
      (Johnny Cash)

Uitgebracht 1958
als een single voor
Sun Records

 

 

 

Dit nummer ‘Don’t Take Your Guns to Town’ “van Johnny Cashis een waarschuwing. Wees niet te slim. Laat de ander denken dat hij slimmer is dan jij. Geef een ander niet al te veel opties. In dit nummer drinkt een jonge vent te veel whiskey. Het punt is niet dat hij zijn wapen heeft meegenomen naar het stadje, het is dat hij dronken geworden is en zich heeft laten neerschieten. Wapens en drank, dat is gewoon geen goede combinatie. Dat wist Johnny cash ook donders goed. terwijl het joch ligt te sterven, denkt hij aan de woorden van zijn moeder, maar het is al te laat.


judy garland judyJudy Garland (1922-1969)

“Come Rain
     or Come Shine” 3:43
tekst: Johnny Mercer
melodie: Howard Arlen

Uitgebracht 1956
LP: Judy
voor Capitol Records

 

Toen dit nummer ‘Come Rain or Come Shine’ in 1946 opdook (in de musical St. Louis Woman) kwam het niet in de hitparade. Maar deze compositie met muziek van Harold Arlen en een tekst van Johnny Mercer is tientallen en nog eens tientallen malen gecoverd en bleek flexibeler te zijn dan veel standards. Afgezien van de namen die je zou verwachten – Frank Sinatra – Billie Holiday – Judy Garland – hebben ook mensen als Don Henley, Bette Midler en James Brown het nummer opgenomen. De oprechte tekst zou weleens een van de redenen kunnen zijn. Oprechtheid mag niet worden verward met eenvoud.


nina simone - broadway - blues - balldsNina Simone (1933-2003)

“Don’t Let Me
     Be Misunderstood” 2:45
tekst: Horace Ott – Gloria Caldwell
melodie: Benjamin – Marcus
Uitgebracht 1964
LP: Broadway – Blues – Ballds
voor Philips Records

 

In 1964 had Horace Ott ruzie met zijn vriendin Gloria Caldwell. Schreef toen de woorden op een briefje ‘I’m just a soul intentions are good / Oh Lord, please don’t let me be misunderstood’. Hij bedacht er een melodie bij en gaf het onvoltooide nummer aan de samenwerkende liedjeschrijvers Bennie Benjamin en Sol Marcus. De tekst was nog niet compleet en dat maakte zijn vriendin Gloria af toen het weer goed gemaakt was. Ze gaven het aan Nina Simone. Het werd een van haar beste.


frank sinatra - strangers in the nightFrank Sinatra (1915-1998)

“Strangers in the Night” 2:35
tekst: Charles Singleton –
Eddie Snyder

melodie: Bert Kaempfert

Uitgebracht 1966
als een single voor
Reprise Records

 

Toen Frank Sinatra op 11 april 1966 de studio betrad om ‘Strangers in the Night’ op te nemen, was hij al eenendertig jaar zanger van beroep. Hij maakte al platen sinds 1939. Hij had trends in de populaire muziek zien komen en gaan, had zelf trends veroorzaakt en baarde al tientallen jaren lang hordes imitatoren. Toch was het verbijsterend dat hij met dat bescheiden liedje in de ‘Summer of Love’, een zomer met een fantatische soundtrack, op 2 juli op één kwam in de Hot 100 van Billboard.


elvis presley viva las vegasElvis Presley (1935-1977)

“Viva Las Vegas” 2:26
  tekst: Doc Pomus
  melodie: Mort Shuman

Uitgebracht 1964
als een single voor
RCA-Records

 

‘Viva Las Vegas’ is een nummer over geloof. Het soort geloof waarbij je midden in de woestijn onder de douche gaat staan in de volle overtuiging dat er water uit zal komen. Of, relevanter: het type geloof waarbij je in de lobby van een luxueus hotel met oplichtend neon gaat staan, waar gratis drankjes worden geserveerd door mooi vrouwen in maillots met glitterjurkjes met je flirten voor fooien in een stad vol pandjeshuizen en zelfdodingen, en nogaltijd denkt  dat je zult winnen. Geen wonder dat je ziel in lichterlaaie staat. ‘Viva Las Vegas’ is een commercial. Toen Elvis in 1963 de eerste opnamen maakte.


the drifters - saturday night at the moviesThe Drifters

“Saturday Night
at the Movies” 2:33
tekst: Cynthia Wel
melodie: Barry Mann

Uitgebracht 1964
als een single voor
Atlantic Records

 

Wat moest je anders gaan doen? Dat is niet zoals nu. Nu moet je tegen jonge gasten niet meer zeggen dat ze naar de cinema moeten gaan. Er zijn er niet veel meer. Maar vroeger waren er dertig cinema’s, in de grotere steden met allemaal andere films. Je kon van maandag tot zondag naar de cinema gaan en altijd andere films zien. Nu niet meer. In feite konden we ons niet vervelen in de week. Het geld moest er natuurlijk wel zijn, gratis kon je niet binnen.


Pete Seeger (1919-2014)

“Waist Deep
in the Big Muddy” 2:54
(Pete Seeger)

Uitgebracht 1967
LP: Big Muddy and
—–Other Love Songs
voor Columbia Records
(Niet uitgezonden)

 

‘Waist Deep in the Big Muddy’ dit nummer is een aandenken aan hoe de dingen waren. Je kijkt terug op vroegere tijden, dingen die in het verleden zijn gebeurd. Je zit in een militie, een vrijwillegersleger. Een groentje, een ongepolijste rekruut, die oefent op tactieken en miltaire oefeningen uitvoert in het moeras. Je leert geduldig afwachten terwijl je onder vuur ligt, mijnen op scherp zetten, bommengooien. In het holst van de nacht geef je kapitein het bevel een zijrivier over te steken, de big muddy, en jullie staan er tot aan je knieën in. De pelotonscommandant zegt dat jullie verder moeten, maar een onderofficier heeft zijn twijfeld. Jullie situatie ziet er eigenlijk niet zo veelbelovend uit.


Dion (1939)
and the Belmonts

“Where or When” 2:37
tekst: Lorenz Hart
melodie: Richard Rodgers

Uitgebracht 1959
LP: Presenting
       Dion and the Belmonts
voor Laurie Records

Dion and the Belmonts versie van ‘Where or When’, een grote hit in 1959, etaleert het talent dat schuilgaat. Het was een adembenemend stukje samenzang en e grootste Amerikaanse hit van deze zanggroeg, groter zelfs dan eerste hit ‘Teenager in Love’. En als Dion in een solomomentje tijdens de brug even alles ontstijgt, horen we de glinsterende volharding der herinnering waar het geschreven woord niet aan kan tippen. Maar zo is muziek nu eenmaal.

 

Bronvermelding: The Philosophy of Modern Song – Bob Dylan 2022

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Radio Riverside

Thema door Anders Norén