Van geen enkele artiest of groep ter wereld zijn zóveel ‘witte’ (illegale en ongeautoriseerde) platen in omloop gebracht als van Bob Dylan. Een schatting van zestig is vermoedelijk nog aan de lage kant. De oorzaken zijn niet moeilijk te vinden. Ten eerste: juist van Bob Dylan doet van oudsher buitengewoon veel materiaal de ronde langs radiostations. muziekuitgeverijen, fan clubs en verzamelaars, dat nooit op reguliere grammofoonplaten is uitgebracht.
En ten tweede: de geheimzinnigdoenerij die Dylans carrière van de aanvang af heeft omringd, heeft in de loop der jaren voor een aanhoudende vraag gezorgd naar dit veelbesproken maar niet verkrijgbare werk. Bob Dylan besloot in 1991 om aan deze wildgroei een einde te maken, samen met zijn uitgeverij Sony Music Entertainment, besloot men een hele reeks Bootlegs uit te brengen.
Dit zijn opnames van begin jaren zestig tot en met 2006. Opnames die Dylan niet geschikt achtte om uit te brengen. Als je sommige opnames nu hoort denk je wel eens ‘zonde dat dit toen niet uitkwam’. Bob Dylan heeft onwaarschijnlijk veel opgenomen. Er bleef daardoor veel materiaal op de plank liggen, maar ook probeersels, valse starts etc…. Dit alles is zeer interessant voor de echte Dylan fanaten. En daar ben ik er een van.
Another self portrait (1969-1971) The Bootleg Vol.10.
1) alberta #3
Bob Dylan met ‘Alberta” een Amerikaans ‘worksong’ dat volgens kenners veel gezongen werd door de stuwadoors op de stoomboten in de Mississippi en Ohio River.
Another self portrait (1969-1971) The Bootleg Vol.10.
2) belle isle
De traditional “Belle Isle” is een Canadese versie van de Ierse Ballad “Loch Erin’s Sweet Riverside” en verhaalt over een jongeman die na een lange afwezigheid zijn geliefde op de proef stelt voordat hij haar onthult wie hij is.
De ‘kale’ versie van ‘Belle Isle’ met alleen Dylan en David Bromberg als gitaristen, heeft heel veel kracht en charme. De opname was op 3 maart 1970.
Another self portrait (1969-1971) The Bootleg Vol.10.
3) copper kettle
Over de oorsprong van de song “Copper Kettle” doen vele verhalen de ronde. Volgens folk-legende Pete Seeger stamt deze uit de tijd van de koud koorts van 1849. Het gaat over de belastingontduiking van de whiskey stokende vader en grootvader van de verteller.
Het is goed te horen dat dit een van Bob Dylans favoriete nummer is; zijn stem klinkt intens en gevoelvol, maar hij weet niet altijd de maat te houden.
Another self portrait (1969-1971) The Bootleg Vol.10.
4) pretty saro
‘Pretty Saro’ is een zeventiende-eeuwse Engelse ballade, die twee eeuwen later de oversteek naar Amerika maakte. Het nummer werd in 1916, tijdens een reis door North Carolina, herontdekt door etnomusicoloog Cecil Sharp.
Van deze song zijn vele versies, met telkens hetzelfde verhaal: een vrijer die is afgewezen door de knappe Saro omdat hij land noch goud bezit, zwerft hij over de hele wereld, maar kan haar maar niet vergeten.
Bob Dylan zingt zuiver en meesterlijk op dit nummer, en wordt voortreffelijk begeleid door gitarist David Bromberg. De opname vond plaats op 3 maart 1970.
Another self portrait (1969-1971) The Bootleg Vol.10.
5) thirsty boots
Folkzanger Eric Andersen debuteerde in 1964 als folkzanger in Gerde’s Folk City in New York. Hij was een van de sleutelfiguren binnen de Greenwich Villagefolkscene. ‘Thirsty Boots’ schreef hij voor zijn tweede album ‘Bout Changes and Things’ Andersen had dit nummer opgedragen aan een van zijn vrienden, die verwikkeld was in de strijd om burgerrechten. Hij schreef het als een eerbetoon aan allen die zich verzetten tegen de rassenscheiding in het zuiden.
Met deze cover geeft Bob Dylan er blijk van de folkmuziek nog altijd een warm hart toe te dragen. Deze opname herinnert aan Dylans eigen eerste albums. Zijn zang en harmonicaspel zijn uitstekend.
De opname vond plaats op 3 april 1970.
6) the rolling stones – can i get a witness (1964)
Op 17 april 1964 bracht de platenmaatschappij Decca de eerste LP van The Rolling Stones uit in Groot Brittanië. Dit naar de band genoemde debuut bevatte negen coverversies, één orgineel nummer van Mick Jagger en Keith Richards en twee bandcomposities. Het bestond grotendeels uit songs die de Stones op het podium speelden en het was doordrenkt van de sound van de rhythm and blues.
Het nummer ‘Can I Get a Witness’ verwijst naar het ritueel in zwarte kerken waarbij de predikant de vraag stelt: ‘Can I Get a Witness ?’. De parochianen antwoorden dan vroom en bedachtzaam met ‘Amen’.
7) arthur “big boy” crudup – she’s got no hair 1954
Arthur ‘Big Boy’ Crudup, de delta blueszanger en gitarist, leefde van 1904 tot 1974. Hij werd ook wel ‘The Father of Rock and Roll’ genoemd vanwege zijn enorme invloed op de beginjaren van Elvis Presley. Het debuut van Elvis in 1954 was zelfs een nummer van deze Arthur Crudup ‘It’s All Right Mama’.
Op het nummer ‘She Got No Hair’ van Arthur Crudup, de opname was op 8 april 1954. Hij wordt begeleid door harmonicanist Robert Fulton, pianist Thomas Patton, bassist Joseph Thomas en drummer Willie Willis.
8) the marvelettes – please mr. postman (1961)
‘Please Mister Postman’ werd in 1961 voor het eerst opgenomen door de Amerikaanse meidengroep The Marvelettes. Het was hun eerste en meteen ook de grootste hit, die ze ooit hadden.
9) barbara lewis – hello stranger (1963)
Soul zangeres Barbara Lewis schreef haar enige grote hit ooit zelf. ‘Hello Stranger” opgenomen in 1963. Helaas kon ze dit goede nummer nooit meer evenaren. Maar ze bleef wel een intrigerende figuur in de geschiedenis van de soul.
Opmerkelijk van ‘Hello Stranger’ is dat de titel de eerste twee woorden van de songtekst bevat, en nooit ergens in de tekst wordt herhaald.
10) stan getz & charlie byrd – samba triste (1962)
Tenor saxofonist Stan Getz heeft een vermogen verdient, toen hij een poosje vertoefde in Zuid-Amerika voor het bespelen van Samba Jazz. Met o.a. Astrud Gilberto waarmee samen met haar het onvergetelijke “The Girl from Ipanema’ opnam. Maar ook met Samba gitarist Charlie Byrd. Samen namen ze het album Jazz Samba op, onder leiding van Producer Creed Taylor, de opnames vonden plaats op 13 februari 1962. “Samba Triste”een compositie van Baden Powell.
11) cornelis vreeswijk – de nozem en de non (1966)
Hij heeft een eigen museum in Stockholm en een jaarlijks terugkerende ‘Cornelisdag’. In Zweden wordt Cornelis Vreeswijk als een volksheld geëerd. De als kind uit Nederland geëmigreerde zanger is een icoon in de Zweedse muziek. Eind jaren zestig breekt de troubadour ook in Nederland door met ‘De Nozem en de Non‘.
12) little richard – the girl can’t help it (1956)
Richard Penniman (1932), bekend onder de artiestennaam Little Richard, is een Amerikaanse zanger en pianist. Hij stond aan het begin van de rock and roll met zijn hit ‘Tutti Frutti’ uit 1955. In 1956 had hij ook een grote hit met ‘The Girl Can’t Help It’.
15) the beach boys – met drie surf songs (jaren ’60)
De muziek van The Beach Boys was de soundtrack van een onbekommerde jeugd. Hun liedjes gingen over snelle auto’s, mooie meisjes en de altijd schijnende zon aan de stranden van Californië. Daar waar mooi gebruinde jongens op surfplanken hun best deden voor de mooiste meiden aan het strand.
The Beach Boys lieten horen dat in de jaren zestig de Amerikaanse droom voor iedereen werkelijkheid was geworden, en dat vooral kwam door het genie van liedjesschrijver en zanger Brian Wilson.
16) johnny cash – sea of heartbreak (1996)
Johnny Cash, de ultieme countrylegende, is ongetwijfeld één van de meest invloedrijke muzikanten van de 20ste eeuw. In z’n langer dan 40 jaar durende muzikale carrière heeft Cash het genre opnieuw uitgevonden en gedefinieerd. Van zijn album ‘Unchained’ uitgebracht in 1996 het fraaie ‘Sea of Heartbreak’.
17) crosby, stills & nash – wooden ships (1968)
David Crosby en Stephen Stills schreven ‘Wooden Ships’. De ultieme Crosby, Stills & Nash-klassieker. De tekst gaat kort samengevat over schepen die overlevenden van een nucleaire oorlog in veiligheid brengen. Uiteraard zijn er ook mensen die achterblijven. Het nummer stond op het debuutalbum uit 1969.