“D-Records Shuffle” wordt elke zondagmiddag uitgezonden via BR6, van 15:00 tot 17:00 uur. Tevens is deze, na de uitzending, hieronder terug te luisteren.
Deel 1: 15:00 – 16:00
Deel 2: 16:00 – 17:00
muziek is een collage van geluid en beweging
maar ook liefhebben en dat bevestigen.
The Motions
1. Why Don’t You Take It 2:26 (Robbie van Leeuwen – Sieb Warner)
2. My Love is Growning 2:12 (Robbie van Leeuwen – John Stewart)
7e single: Havoc – uitgebracht in 1966
Opgenomen in London o.l.v. van producer John Stewart
Robbie van Leeuwen (1944) solo-gitaar – zang – Rudy Bennett (1942) zang
Henk Smitskamp (1942) bas-gitaar – zang – Sieb Warner (1946) drums
Merle Travis (1917-1983)
1. Nine Pound Hammer 2:37 (Traditional – arr: Merle Travis)
2. Blues Stay Away from Me 2:35
——————(Rabon & Alton Delmore – Henry Glover – Wayne Raney)
LP: Folk Songs of the Hills – uitgebracht in 1947
‘Nine Pound Hammer’ is een van de bekendste nummers van zanger Merle Travis. Het verscheen voor het eerst op het album Folk Songs of the Hills uit 1947. Het tweede nummer ‘Blues Stay Away from Me’ gecomponeerd door de groep The Delmore Brothers en uitgebracht op 31 augustus 1949. Merle Travis nam dit nummer ook op en bracht in
oktober ook in 1949 hij zong dit samen met de zangers Eddie Kirk en ‘Tennessee’ Ernie Ford de begeleiding was de Cliffie Stone’s Band.
Boudewijn de Groot (1944)
1. Prikkebeen 4:07 met Elly Nieman (Lennaert Nijgh – Boudewijn de Groot)
2. Eva 3:05 (Lennaert Nijgh – Boudewijn de Groot)
LP: Picknick – uitgebracht 22 januari 1968
Op zijn tweede album ‘Voor de Overlevenden’ van 1966 kijkt Boudewijn de Groot nog stuurs en nors in de camera, in een poging de tweede elpee van de Stones te imiteren, was de hoes van zijn derde, ‘Picknick’, recht-streeks aan de flower-power ontleend.
Bob Dylan (1941)
1. The Times They Are-a-Changin’ 3:10 (Bob Dylan)
2. When the Ship Comes In 3:16 (Bob Dylan)
LP: The Times They Are-a-Changin’ – uitgebracht 1964
In 1964 zong Bob Dylan op zijn 3e album dat de tijden zullen veranderen, maar de soldaten werden nog steeds kortgeknipt, de studenten hadden nog steeds niks te vertellen, de werkende jongeren hadden nog steeds een miserabel loon, en de vrouw had nog steeds alleen recht op haar aanrecht. Dat zou de inzet worden van de jaren zeventig, een tijd waarin de opstand van zestig gekanaliseerd werd. Een tijd waarin minder gezweefd en meer bereikt werd. Een tijd ook waarin popgroepen uiteindelijk opgesloten werden in videoclips. Die bewegen, vierentwintig uur per dag op t.v. Maar het jaren-zestig gevoel, dat was niet meer.
Elvis Presley (1935-1977)
1. Doin’ the Best I Can 3:08 (Doc Pomus – Mort Shuman)
2. What’s She Really Like 2:16 (Abner Silver – Sid Wayne)
3. Wooden Heart 2:00 (Ben Weisman – Fred Wise – Bert Kaempfert)
LP: G.I. Blues – uitgebracht in1960
In Amerika in de jaren vijftig gaf een zekere Elvis Presley de jeugd hoop. ‘Je zoekt het maar uit, zolang je maar niet op mijn blauwsuéde schoenen gaat staan’ dat was cool. Het ging voor het eerst verkeerd toen Elvis in dienst (1958-1960) moest. In uniform prijkte hij op de hoes van zijn elpee G.I.Blues. Voorheen was hij de koning van de schokkende heup beweging, nu militair op de legerbasis Friedberg, Hessen, West-Duitsland.
Voor de camera is
iedereen gelijk, waar
je ook bent. dat geldt
ook voor dienstplichtig
soldaat Elvis.
Flower Pot Men
Let’s Go to San Francisco 3:32
—-(John Carter -Ken Lewis)
Uitgebracht augustus 1967
Scot McKenzie
(1939-2012)
San Francisco 2:54
—(John Phillips)
Uitgebracht mei 1967
Eric Burdon
——-& The Animals
San Franciscan Nights 3:18
tekst: Eric Burdon
melodie: The Animals
Uitgebracht: augustus 1967
De zanggroep The Flower Pot Men, zanger Eric Burdon uit Engeland de Amerikaan Scott McKenzie brachten in 1967 singles uit die gingen over San Francisco ‘The Place to Be’. In San Francisco, voorheen toch niet zo bekend als hippe-mode stad, wordt in de zomer van 1967 de mode letterlijk van de straat geraapt. In district Haight-Ashbury ontstond de hippiecultuur. Bloemen waren de voornaamste inspiratiebron voor zowel de outfit van hippies als hun filosofie van liefde, liefde en nog eens liefde. De bijbehorende kledij was kleurig, los, geïmproviseerd, de motieven leken ontleend aan de kleurige visioenen die men onder invloed van LSD zoal heeft, het feest duurde drie jaar toen sloeg het noodlot toe. Alles in Haight-Ashbury draaide nu om drugs. Dat had gevolgen voor de algemene gezondheid, hygiëne en mentale toestand van de hippies die de veel drugs consumeerden. Ook hun motivatie zakte behoorlijk in. Einde van een droom
Sonny & Cher
1. I Got You Babe 3:01 (Sonny Bono)
2. The Beat Goes On 3:21 (Sonny Bono)
Cherilyn Sarkisian LaPiere (1946) – Sonny Bono (1935-1998)
Ik vond het zangduo Sonny & Cher bekend van hun hits ‘I Got You Babe’ ‘Little Man’ en ‘The Beat Goes On’ niet goed, absoluut niet, maar ik vond hun muziek lekker klinken. Je hoorde wel dat het nep was wat ze deden, bedacht, maar het maakte me niet uit. Ik zette de radio meestal wel wat harder als hun liedjes gedraaid werden maar kocht hun singles niet. Stel je voor dat ik daarmee over straat liep en iemand zag me! Zo ontdekte ik het fenomeen geheime liefde.
The Kinks
Sunny Afternoon 3:33
——–(Ray Davies)
Single: PYE Records
uitgebracht 1966
Een mooie trage zomer was die van 1966, Sunny Afternoon wás die zomer. Een lied als een hangmat. Van daaruit keek je met half dicht geknepen ogen naar de gouden hemel van die zomer van 1966.
The Beatles
1. I Need You 2:28
2. If I Needed Someone 2:17
3. Think for Yourself 2:14
–———-(George Harrison)
George Harrison is
geboren in Liverpool
25 februari 1943 en
overleden na een lang
ziekbed in Los Angeles
29 november 2001.
Drie volwaardige composities van Beatle George Harrison.
De rol van George Harrison in The Beatles was eenvoudig, vooral in het begin. Hij was de unieke en stijlvolle gitarist die achter de belangrijkste songwriters John Lennon en Paul McCartney stond, klaar om meteen te harmoniseren. Maar ook hij kreeg, weliswaar te weinig, ruimte om met eigen composities de albums die the Beatles opnamen op te vullen met liedjes.
Blue Mitchell
(richard allen mitchell)
Sweet Pumpkin 4:17
(Ronnell Bright – 1959)
LP: Blue’s Moods
Uitgebracht: 1960
Blue Mitchell (1930-1979) trompet – Wynton Kelly (1931-1971) piano
Sam Jones (1924-1981) contra-bas – Roy Brooks (1938-2005) drums
Dolorean
1. Morningwatch 3:01 (Al James)
2. Spoil Your Dawn 3:16 (Al James)
CD: Not Exotic – uitgebracht in 2003
De groepsnaam Dolorean begon als een eenzaam eenmansproject van singer songwriter Al James. Hij trad op in zowat alle kelders en huis kamers van Portland in de Amerikaanse staat Oregon. De bandnaam is een eer betoon aan de befaamde auto ontwerper John DeLorean (1925-2005)
Rod Picott (1964)
1. Big Mean Men 2:43 (Rod Picott)
2. Girl from Arkansas 3:38 (Rod Picott)
CD: Girl from Arkansas – uitgebracht in 2004
Arbeidersblues van singer-songwriter Rod Picott zo kan je zijn derde album ‘Girl from Arkansas’ omschrijven. Met zijn rokige stem zingt hij de levens- liederen die het bloed, zweet en tranen van de hardwerkende en kansloze Amerikanen weerspiegelen.
The Old Joe Clarks
1. Wake Up Daddy 4:01 (Mike Coykendall)
2. Storms Are on the Ocean 3:32 (arr: the Old Joe Clarks)
CD: Town of Ten – uitgebracht in 1996
The Old Joe Clarks uit San Francisco spelen americana, dat zie aan de foto’s van het ceedeetje ‘Town of Ten’, plattelandsweggetjes, uitgestrekte prairievelden en bouwvallige boerenschuurtjes. Dit album verscheen in 1996, het is tijdloos en laveert tussen alternatieve country en de traditionele folk uit de bergen.
Richard & Mimi Fariña
1. A Swallow Song 2:48 (Richard Fariña) *
2. Children of Darknes 4:00 (Richard Fariña) **
LP: Reflections in a Chrystal Wind – uitgebracht in 1965
Richard & Mimi Fariña namen midden jaren zestig twee albums op ‘Celebrations for a Grey Day’ en Reflection in a Crystal Winds’, het waren twee schitterende albums van grote klasse van een veel belovende duo, waaraan een abdrupt einde aan kwam na de dood van Richard bij een motorongeval in 1966.
Richard Fariña (1937-1966) zang en dulcimer
Mimi Fariña-Baez (1945-2001) zang en gitaar
Russ Savakus (1925-1984) contra-bas * – Bruce Langhorn (1938-2017) gitaar *
Charles Small (1943-1987) celesta **
Mark Lanegan (1964-2022)
1. Pill Hill Serenade 3:27 (Mark Lanegan)
2. Resurrection Song 3:33 (Mark Lanegan)
CD: Field Songs – uitgebracht in 2001
Je hoort een stem met een klein bereik, maar met een natuurlijke heesheid die aan elk woord gewicht geeft. Die stem is van zanger Mark Lanegan begonnen als zanger bij de Amerikaanse band The Screaming Trees. Bracht jaren negentig een aantal soloalbums uit met prachtige hypnotiserende songs. Mark overleed in ierland op 57-jarige leeftijd.
Françoise Hardy (1944)
1. Le Premier Bonheur du Jour 1:53 (Franck Gérard – Jean Renard)
2. Saurais-Je 2:04 (Françoise Hardy)
3. L’amour d’un Garcon 2:12 (Hal David – Burt Bacharach)
—————————————–vertaling Françoise Hardy
LP: Le Premier Bonheur du Jour – uitgebracht in 1963
‘Le Premier Bonheur du Jour’ is het tweede studioalbum van de Franse populaire zangeres Françoise Hardy, uitgebracht in oktober 1963. Ze wordt begeleid door het Marcel Hendrix Orkest.