Radio Riverside

Elk weekend live te beluisteren op BR6 Radio of via deze site.

Riverside Jazz afl. 261

Riverside Jazz” wordt elke zondagmiddag uitgezonden via BR6, van 15:00 tot 17:00 uur. Tevens is deze, na de uitzending, hieronder terug te luisteren.

Deel 1: 15:00 – 16:00

Deel 2: 16:00 – 17:00


Het was een spannende boel, die hete zomer in het midden van de jaren vijftig. Nerveus schuifelde een handvol genodigden de studio in, voorzichtig laverend langs de vele muziekstandaards, kabels, microfoons, en geluidspanelen. Eindelijk hadden Duke Ellington en Billy Strayhorn het voor elkaar gekregen om de briljante trompettist Clifford Brown naar de studio te lokken. Een speciale plaat, dat moest het worden. Orkestleider Duke Ellington had een paar thema’s vol weemoed aaneengeregen en Billy Strayhorn had arrangementen geschreven die de klank van Brownie als een fonkelende edelsteen zouden presenteren. 14 maanden later verongelukte Clifford Brown. 25 jaar geworden, de edelsteen voor altijd gedoofd.
—————————-tekst van coen de jonge uit het boekje ‘de koffer van benedetti’)

Riverside Jazz

Ike Quebec

1. Blue and Sentimental 7:29
(Count Basie – Jerry Livingston – 1938)
*

2. Minor Pulse 6:34 (Ike Quebec)

Ike Quebec (1918-1963) tenor-saxofoon – piano *
Grant Green (1935-1979) gitaar

Paul Chambers (1935-1969) contra-bas
“Philly” Joe Jones (1923-1985) drums

LP: Blue & Sentimental  –  uitgebracht juni 1963
Sessie: 16 december 1961 voor Blue-Note Records
Producer: Alfred Lion  –  Engineer: Rudy van Gelder
Studio: Rudy van Gelder, Englewood Cliffs, New Jersey

Hoewel Ike Quebec geen regelrechte virtuoos was op zijn instrument, maakte zijn hoge niveau van professionaliteit hem een ​​veelgevraagd studiomuzikant en sidemen op langere concerttours, waarvan hij er vele voltooide met de groten van het swingtijdperk Ike Quebec overleed op 16 januari 1963 op 44-jarige leeftijd aan de gevolgen van longkanker.

lee morgan - candy

Lee Morgan

1. Since I fell for You 5:30 (Buddy Johnson – 1945)
2. Who do You Love I Hope 4:49 (Irving Berlin – 1946)

Lee Morgan (1938-1972) trompet
Sonny Clark (1931-1963) piano

Doug Watkins (1934-1962) contra-bas
Art Taylor (1929-1995) drums

LP: Candy  –  uitgebracht november 1958
Sessie: 18 november 1957 en 2 februari 1958
——–voor Blue-Note Records.

Producer: Alfred Lion – Engineer:Rudy van Gelder
Studio: van Gelder, Englewood Cliffs, New Jersey

Lee Morgan and Helen Morgan

Lee & Helen Morgan

Jazzmusici kregen soms ’s nachts dodelijke ongelukken, stierven vaak aan een overdosis, maar werden nooit doodgeschoten. Dat overkwam Lee Morgan echter wel in de jazzclub Slugs’ Saloon in New York City. Volgens getuigen kwam zijn jaloerse vrouw Helen de club binnen nadat zij gehoord had dat Lee liep te rotzooien met aan andere vrouw, tijdens de pauzes van het optreden aldaar.

steve grossman

Steve Grossman Quartet

1. Easy Leaving 6:03 (Ralph Rainger – 1937)
2. Easy to Love 5:29 (Cole Porter – 1934)

Steve Grossman (1951-2020) tenor-saxofoon
Cedar Walton (1934-2013) piano

David Williams (1946) contra-bas
Billy Higgins (1936-2001) drums

LP: Love is the Thing  –  uitgebracht in 1985
Sessie: mei 1985 voor Red Records
Producer: Sergio Veschi & Alberto Alberti
Engineer: Giancario Barigozzi
Studio: Barigozzi Studio, Milan, Italy

sonny rollins with the modern jazz quartet

Sonny Rollins with The Modern Jazz Quartet

1. The Stopper 2:57
(Sonny Rollins)

2. In a Sentimental Mood 3:18
(Duke Ellington – 1935)

3. No Moe 3:29
(Sonny Rollins)

4. Almost Like Being in Love 3:23
(Frederick Loewe – 1947)

Sonny Rollins (1931) tenor-saxofoon
John Lewis (1920-2001) piano

Milt Jackson (1923-1999) vibrafoon
Percy Heath (1923-2005) bas

Kenny Clarke (1914-1985) drums

EP: Sonny Rollins  –  uitgebracht 1957
de sessie was op 7 oktober 1953
Producer: Bob Weinstock

Studio: Apex Studios, New York

Willen en hebben waren begin jaren zestig niet zo eenvoudig te realiseren. Amerikaanse import-lp’s waren slechts mondjes maat verkrijgbaar. Als je geluk had, kon je soms een Prestige-lp in een Europese persing aantreffen. Of een 45-toeren-EP van het Metronome-label uit Zweden van  Sonny Rollins with The Modern Jazz Quartet uitgebracht in 1957. (zie foto)

john coltrane - radio riverside jazz

John Coltrane

After the Rain 4:14 (John Coltrane)

John Coltrane (1926-1965) Tenor-saxofoon
McCoy Tyner (1938-2020) piano

Jimmy Garrison (1934-1976) contra-bas
Roy Haynes (1925-????) drums

LP: Impressions  –  uitgebracht juli 1963
Sessie: 29 april 1963 voor Impulse Records A-42
Producer: Bob Thiele – Engineer: Rudy van Gelder
Studio: van Gelder,Englewood Cliffs,New Jersey

deel twee riverside jazz

johnny hardman - i just dropped by to say hello

Johnny Hardman was een Amerikaanse jazzanger. Hij is het meest bekend door een album met saxofonist John Coltrane. Johnny Hardman zong halverwege de jaren veertig in het orkest van pianist Earl Hines, daarna was hij twee jaar lang lid van de bigband van trompettist Dizzy Gillespie, maar maakte ook opnames onder eigen naam. De stem van Johnny wordt geroemd als een van de beste baritons in de jazzgeschiedenis. naar eigen zeggen waren Frank Sinatra en Nat King Cole bronnen van inspiratie. ondanks positieve kritieken van het journaille en een charismatische voor komen werd hij nooit echt populair bij het grote publiek. In 1983 bezweek Johnny Hardman op 60-jarige leeftijd aan longkanker.
—————
johnny hardman

Geboren in 1923 Houma, Louisiana.
Overleden in 1983 New York City, New York.

1. Charade 2:32
(Henry Mancini – Johnny Mercer – 1930)

Johnny Hardman (1923-1983) zang
Illinois Jacquet (1922-2004) tenor-saxofoon

Jim Hall (1930-2013) gitaar
Hank Jones (1918-2010) piano
Milt Hinton (1910-2000) contra-bas
Elvin Jones (1927-2004) drums

2. In the Wee Small Hours of the Morning 2:42
(David Mann – Bob Hilliard – 1955)

Johnny Hardman: zang
Hank Jones: piano
Kenny Burrell (1931) gitaar

Milt Hinton: contra-bas
Elvin Jones: drums

3. A Sleepin’ Bee 2:07
(Harold Arlen – Truman Capote – 1954)

Johnny Hardman: zang
Hank Jones: piano
Kenny Burrell: gitaar

Milt Hinton: contra-bas
Elvin Jones:  drums

4. If I’m Lucky 2:57
(Josef Myrow – Eddie de Lange – 1946)

Johnny Hardman: zang
Illinois Jacquet: tenor-saxofoon
Jim Hall: gitaar 

Hank Jones: piano
Milt Hinton: contra-bas
Elvin Jones: drums

5. Our Time 2:54
(Stanley Glick – Johnny Hardman)

Johnny Hardman: zang
Hank Jones: piano
Kenny Burrell: gitaar

Milt Hinton: contra-bas
Elvin Jones: drums

6. Don’t Call It Love 2:07
(Ronnell Bright – 1943)

Johnny Hardman: zang
Illinois Jacquet: tenor-saxofoon
Kenny Burrell: gitaar
Hank Jones: piano
Milt Hinton: contra-bas
Elvin Jones: drums

LP: I Just Dropped by to Say Hello-uitgebracht ’64
Sessie 9 & 17 oktober 1963 voor Impulse Records
Producer: Bob Thiele – Engineer: Rudy van Gelder
Studio: van Gelder,Englewood Cliffs,New Jersey.

horace silver quintet vol.2

Horace Silver Quintet

1. Hippy 5:23 (Horace Silver)
2. The Preacher 4:19 (Horace Silver)

Horace Silver (1928-2014) piano
Kenny Dorham (1924-1972) trompet

Hank Mobley (1930-1986) tenor-saxofoon
Doug Watkins (1934-1962) contra-bas
Art Blakey (1919-1990) drums

LP: Horace Silver Quintet Vol. 2 – uitgebracht 1955
Sessie: 13 december 1954 voor Blue-Note Records
Producer: Alfred Lion – Engineer: Rudy van Gelder
Studio: Rudy van Gelder, Hackensack, New Jersey

In 1954 vroeg Blue-Note-baas Alfred Lion aan Horace Silver om weer bij hem een plaat op te nemen. Horace Silver nam twee 25 cm-lp’s op die later werden samengevoegd op één 30 cm-lp, de Blue-Note 1518. Het aardige van deze plaat was dat het op één na allemaal eigen compositie waren en later behoorde tot de klassiekers van Horace Silver.

billie holiday - music for torchng

Billie Holiday

1. It Had to Be You 4:02
(Isham Jones – Gus Kahn – 1924)

2. Come Rain or Come Shine 4:23
(Harold Arlen – Johnny Mercer – 1946)

billie holiday

Billie Holiday (1915-1959) zang
Harry Edison (1915-1999) trompet

Benny Carter (1907-2003) alt-saxofoon
Jimmy Rowles (1918-1996) piano

Barney Kessel (1923-2004) gitaar
John Simmons (1918-1979) contra-bas

Larry Bunker (1928-2005) drums

LP: Music for Torching – uitgebracht oktober 1955
Sessie: 23 – 25 augustus 1955 voor Clef Records
Producer: Norman Granz
Studio: Los Angeles, Californië

Kenmerkend in de jaren vijftig is ook de meer gerijpt klinkende stem van Billie Holliday. Gerijpt en gevormd door jarenlange teleurstellingen in haar persoonlijke leven, maar ook beschadigd door jarenlang alcohol en drugs gebruik. De pijn komt op sommige albums op niet te missen wijze tijdens het zingen naar boven. Hoewel dat vooral een extra dimensie aan haar interpretaties geeft.

JOHN COLTRANE - BLUE TRAIN (1957)

John Coltrane

1. Moment’s Notice 9:10 (John Coltrane)
2. Blue Train 10:43 (John Coltrane)

John Coltrane (1926-1965) tenor-saxopfoon
Lee Morgan (1938-1972) trompet

Curtis Fuller (1932-2021) trombone
Kenny Drew (1928-1993) piano

Paul Chambers (1935 – 1969) contra-bas
‘Philly’ Joe Jones (1923-1985) drums

LP: Blue Train  –  uitgebracht januari 1958
Sessie: 15 september 1957 voor Blue-Note Records
Producer: Alfred Lion – Engineer: Rudy van Gelder
Studio: Rudy van Gelder, Hackensack, New Jersey

curtis fuller - john coltrane - lee morgan

Curtis Fuller – John Coltrane – Lee Morgan

John Coltrane maakte slechts een album voor Blue-Note, maar dat was wel meteen het beste it zijn eerste periode. Het feit dat Blue-Note een van de weinige platenlabels was dat jazzmusici tijd en geld gaf voor repetities heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen, net zoals de perfecte opnamen van vaste geluidstechicus Rudy van Gelder. John Coltrane zelf noemde het album  ‘Blue Train’ zijn beste album.


Verder Bericht

© 2024 Radio Riverside

Thema door Anders Norén